Vlastiti zvuk, glas u glazbi



TARIK: Na što se misli kad se kaže "vlastiti" glas u glazbi?

OLIVER:Misli se na stil koji razviješ tokom godina (ili ga imaš već od početka) i koji te obilježava, koji je karakterističan za tebe.

TARIK: Kako se razvija stil?

OLIVER:U početku oponašaš glazbenike koje voliš slušati, u glavi ti zvoni njihov zvuk i svjesno ili nesvjesno imitiraš njihov stil. Kasnije, počinješ povezivati različite uzore u neki jedinstveni zvuk, jer npr. voliš Frisella i Jarretta, ili  Ben Lucas Boysena i Kurta Rosenwinkela. Umijeće tog povezivanja, na što prirodniji način stvara jedan novi zvuk. Osim toga, eksperimentiranje je isto zahvalan način dolaženja do novih oblika.

TARIK: Ali što to točno upravlja ili prisiljava nekoga da ide u određenom smjeru?

OLIVER:Mislim da je to vrlo jednostavno, osjećaj koji ti kaže dal tebi nešto dobro zvuči, ili ne.... Važno je imati razvijen stav, estetu u sebi. Mislim da je to najvažnije. On određuje putanju, a i metodu.

TARIK: Što je to stav (prosudba) o određenoj glazbi?

OLIVER:Stav je, u ovom slučaju, artikulirana afirmacija ili negacija neke glazbene strukture. Afirmacija znači da ta struktura izaziva u slušatelju (prosuditelju)

osjećaj ugode, osjećaj cjeline, uzbuđenje. Negacija, pak sasvim suprotno - izaziva nelagodu, osjećaj prezasićenosti, dosadu, nezanimljivost.

TARIK: Kako se stvara stav?

OLIVER:Hm, to je pitanje za psihologe i neuroznanstvenike. Vjerojatno, u ranom djetinstvu, slažu se neki zvukovi s određenim situacijama, i to nekako ulazi u podsvijest.

TARIK: Znači, temelj našeg ukusa je zapravo određen vanjskim faktorima.

OLIVER:Da, po tome bi tako trebalo biti.

TARIK: Po tome onda, ne bi mogli govoriti o vlastitom glasu, nego o glasu kojeg je stvorilo "slučajno" okruženje.

OLIVER:Slučajno okruženje nije inteligentna svijest koja je objedinjena, nego samo ogledalo. Sama svijest autorova koja prolazi kroz razne faze razvoja, promjene ona konstruira "glas".

TARIK: Koja je razlika između reproduktivaca i autentičnih autora, da ih tako nazovemo. Između originala i kopija. U čemu je razlika u načinu stvaranja? Npr. kad govorimo o sviračima.

OLIVER:Mogli bi reći da autentični stvaraju novi jezik, ili novi vokabular, dok kopisti koriste nečiji tuđi.

TARIK: Je li publici potrebnije veza s poznatim ili nametanje novog?

OLIVER:Neki kažu da je potreban odnos 2/3 poznatog i 1/3 novog, da bi publika s ugodom usvajala novu glazbu.

TARIK: Onda po tom, ako je 100% novog, a 100% starog, ugodnije je za publiku  100% starog, jer staro vodi za 2/3. Zbog toga su više posjećeniji koncerti stare "poznate" glazbe, nego nove autorske. Ljudi se bolje osjećaju u "poznatoj" sredini, makar bila i dosadnjikava, nego tamo gdje im je sve novo.  Ali, kako se došlo do tog omjera 2/3 starog i 1/3 novog?

OLIVER: Ne znam, to sam čuo od Guthria Gowana, jednog vrlo bistrog rock gitariste.

Ali zvuči mi dosta vjerojatnim.

 

Primjedbe