Tko je Jakob Bro?




Prije par godina neki moji kolege i prijatelji iskazivali su nemalo divljenje za album Gefion kojeg je objavio danski gitarist Jakob Bro za uglednu izdavačku kuću ECM. 2015. Moji prvi dojmovi su bili da je taj njegov zvuk kao slabašni odjek Billa Frisella. Sličan zvuk, slične fraze, ali samo na početku kompozicija. Naime, kod Frisella bi se razvila neka priča, a kod Jakoba je sve ostalo na "početku". Ako ste čuli nekoliko fraza, sve bi ostalo isto iz vrlo slabo zamjetne promjene tekstura čiji veći dio stvara ritam sekcija Joey Baron i Jon Christensen. Ako se izuzmu sve te sličnosti i upravi se pažnja isključivo na zvuk, teško da će se išta čuti. Eterični trozvuci s puno delaya, rubato, sve jako zamišljeno i ozbiljno, ali nikamo ne vodi. Ne znam, možda imam barbarsko uho, jer ne čujem nešto što veliki uhovnjak Manfred Eicher čuje kod Jakoba kad mu daje priliku da snima i dva albuma u istoj godini. Teško mi je nevjerovati Manfredu, ali ipak, Jakob Bro je, po mom mišljenju, precjenjen. Ili, drugačije rečeno, ovakav status kakav on ima tj. kakav je stekao, očito ima veze i s geografijom. Siguran sam da postoje stotine gitarista u svijetu sa sličnom estetikom, sličnim afinitetima, (jer ruku na srce ona ne sadržava nešto jako autentično, ali ipak, oni ostaju ispod površine, jer ili nisu iz Danske, ili ne poznaju nikoga u Danskoj ili u njenoj okolici. Ili, ne sviraju bosi na tepihu u predugoj plavičastoj košuljici. Ili, sam možda ja posve u krivu. 


Gefion from Gylve drove away,
To add new land to Denmark's sway --
Blythe Gefion ploughing in the smoke
That steamed up from her oxen-yoke:
Four heads, eight forehead stars had they,
Bright gleaming, as she ploughed away;
Dragging new lands from the deep main
To join them to the sweet isle's plain.



Primjedbe