O slušanju i pisanju pjesama [songwriting]

 



Jutros u vlaku premećem raznu glazbu i ne mogu naći ništa što bi me zaneslo. Kao da zvuk više ne doživljavam autentično, kao da mi ne govori ništa važno ni zanimljivo. Kao da sam se odlijepio od vremena u kojem bih trebao uroniti u glazbene sfere. Ili mi je prebrzo, ili mi je presporo, ili je preplitko ili je presitno. Uglavnom pretenciozno. Jasno je, to je moj problem. Možda bih trebao neku pauzu. Osjećam se iscrpljenim u slušanju, u istraživanju. A zapravo mi se čini da sam jako površan.

Johann: Što se dogodilo?
Ja: Kao da sam raštiman. Previše negodujem, nervozan sam i ne mogu naći više užitka u slušanju glazbe.
Johann: Kada se to dogodilo? Kad si zadnji put uživao u slušanju glazbe na onaj način za kojim sada čezneš?
Ja: Nedavno, kad sam slušao Taylor Swift, ili još prije kad sam slušao Eivind Aarseta, ili čak Wolfang Mutspiela, evo i Police.
Johann: A od domaćih?
Ja: Od svih mogućih domaćih, zadnje mi je bilo lijepo nešto od Haustora, ne baš sve… novi Rundek, što je opet Haustor, i tak… Je veux, Ivan Grobenski, Moskou, Porto Morto  ...  ne mogu se sad puno toga sjetiti. Imam stalno taj pritisak da mora biti i domaće, i uopće ta distinkcija ne smije biti američko, ne smije biti na engleskom, ne smije biti hipstersko, itd…imam čitav niz zabrana koje mi mozak stvara.
Johann: Ja sam čitav život živio u zabranama. To je bio moj svijet. Ograničen, određen, jasan, gabaritan. No meni je odgovaralo takav način življenja. Ustaješ ujutro, učenici, probe s orkestrom, sviranje na liturgiji, navečer kasno, pisanje za buduće naraštaje, i tome dodajem brigu za obitelj. No, ja se nisam pitao čemu glazba, kakav mora biti P.R., studio itd. Moja jedina briga je da nadređeni budu zadovoljni. Ono što je između toga, to je moj svijet, sa zidovima, ali s otvorenim krovom gdje mogu gledati zvijezde i uspoređivati.
Ja: Kužim. Međutim, današnji pogled na deezer te može vrlo brzo učiniti nervoznim. I dosta toga ti nezasluženo postane strano vrlo brzo.
David: Onaj tko sluša i ono što sluša ne može se tako jasno odvojiti. Budući da si ti i stvaratelj glazbe, dosta vremena provodiš uz gitaru ili uz kompjutor tražeći neke zvukove. Da ne govorim o probama i bendovima. Taj postupak, takav rad utječe i na tvoje nervne sustave slušanja. I sigurno nije isto kao i neki ljubitelj gramofonskih ploča koji doma u ugodnoj fotelji prelistava svoj katalog i pijucka čaj. Dakle, tvoja percepcija je proširena i na taj način. Vjerojatno si i puno osjetljiviji zbog toga, da ne kažem razdražljiviji. Previše očekuješ i od sebe i od glazbe. Možda baš očekuješ nešto što samo slušanje ne može proizvesti. To je tvoja predrasuda, ili, ako hoćeš, očekivanje. Tvoj modus slušanja u sebi nosi i stvaralačke instinkte. Znači, kad slušaš, u isto vrijeme se alarmira i glazbeno-stvaralački (poietički) mehanizam koji se hrva i prepire s ovim ležernim i puno pasivnijim modusom dakako onim od slušanja.
Johann: Vidiš, Ivane, u moje vrijeme nije postojalo slušanje ploča ni cd-a, kao ni radija ni televizije, a ponajmanje interneta. Moj glazbeni stil bio je dugo godina pripreman, razvijan unutar zajednice koja mi je bliska. Ja sam došao na kraj jednog razdoblja, na vrhunac, neopterećen informacijama što se sve to trenutno događa sad u svijetu glazbe na zemaljskoj kugli. Moja glazba je bila dobra i lijepa sluškinja. Puno ljepša nego što su to naša gospoda prepoznavala i zaslužila. No, ipak sluškinja, čak i za mene. Jer sam bio u Božjoj službi, a on je bio vrhovni Gospodin. Koliko vidim i čujem, danas ti nemaš nekog vrhovnog Gospodina, nego imaš ćudljivu i nestabilnu masu, puk koji kroji vidljivost nekom glazbenom umjetniku.
Ja: Da, dobro govorite, preobilni i preširoki dotok informacija i prepterećeni psihološki mehanizam za slušanje doveli su do kratkog spoja. Ili često uzrokuju pad sustava. Ali što onda učiniti?
David: Za početak, dovoljno je, a zapravo i jako dobro da si svjestan tih procesa. Njihovo destruktivno djelovanje, ako ga se primjećuje kao produkt mišljenja, nestati će vremenom samo od sebe.
Johann: Nema potrebe za žurbom ili nekom utrkom. Istina je da je glazba umjetnost vremena, i prema tome traži potpuno vrijeme, realno, koje se ne može ubrzati. S druge strane ne možeš svu glazbu slušati na isti način. Songwriting je zapravo poezija koja je naglašena sa zvukom, tu je sama glazbena igrivost ograničena, tekst je vladajući. Kod jazza je razvoj improvizacijskih ideja i puls vodeća linija. Kod tehna i elektroničke plesne glazbe, isključivo beat koji vodi ljude na ples ili na neko pseudo-meditativno putovanje s puno ritualnih elemenata koji uvode u trans - repeticija fraze, puls itd. Ako se voziš u vlaku 15 minuta, i želiš se opustiti malo i zaboraviti svoj život i odložiti donošenje nekih odluka, onda je dobro otplutati i s Taylor Swift. 







Primjedbe